Wikia

Memory Alpha

Zefram Cochrane

Dyskusja0
969stron na
tej wiki
ZeframCochrane2063-2

Zefram Cochrane w roku 2063

Rasa: Człowiek
Płeć: Mężczyzna
Data urodzenia: 2030

Przynależność:
Ranga:
Stanowisko: Naukowiec, Wynalazca
Odtwórca roli: James Cromwell (Star Trek: First Contact, ENT: Broken Bow)Glenn Corbett (TOS: Metamorphosis)

Zefram Cochrane: XXI wieczny Ziemski naukowiec. Wynalazca napędu Warp. Pierwszy Człowiek, który przekroczył prędkość światła.

Biografia: Edytuj

Zefram Cochrane urodził się w 2030 roku. W latach sześćdziesiątych XXI wieku zamieszkiwał północnoamerykańskie miasteczko Bozeman w stanie Montana. Pracował w tym okresie nad pojazdem kosmicznym o nazwie Phoenix, miał on być wyposażony w eksperymentalny napęd Warp. W kwietniu 2063 roku Cochrane dokonał próbnego lotu, który doprowadził do pierwszego kontaktu z cywilizacją pozaziemską 5 Kwietnia 2063 roku(Star Trek: First Contact).

Rok później, Cochrane wygłosił przemówienie do absolwentów Uniwersytetu Princeton. Opowiedział o pierwszym kontakcie w Bozeman i „grupie cybernetycznych istot z przyszłości” , która przybyła „ Nie tylko by przeszkodzić w pierwszym testowym locie, lecz zniewolić cały gatunek ludzki” . Słowa znanego z poczucia humoru ekscentryka zostały wzięte za zwykły dowcip, w późniejszym okresie sam Doktor Cochrane przyznał, że wypowiedź ta była jedynie żartem a przedstawione wydarzenia nie miały miejsca(ENT: Regeneration).

ZeframCochrane2119

Zefram Cochrane w 2119 roku

W późniejszych latach Zefram Cochrane współpracował z Henrym Archerem nad silnikiem Warp 5. W 2119 roku dokonał on oficjalnego otwarcia Kompleksu Warp 5 na Ziemi. Wygłosił wtedy słynne przemówienie, którego słowa będą mottem całej Gwiezdnej Floty przez kolejne trzysta lat, „…by odkrywać nowe dziwne światy i cywilizacje, dzielnie zmierzać tam gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”. (ENT: Broken Bow). W kilka miesięcy później Zefram Cochrane opuścił swój dom na Alfa Centauri i udał się w nieznanym kierunku. Został później uznany za zmarłego(ENT: Broken Bow).

Gdy w 2154 roku USS Enterprise NX-01 odkrył dryfujący w kosmosie mały statek z martwą osobą na pokładzie, Kapitan Jonathan Archer zastanawiał się czy nie jest to zaginiony statek Zeframa Cochrane’a. Ostatecznie okazuje się, że jest to wrak okrętu z przyszłości.(ENT: Future Tense).

Zefram Cochrane z filmu Star Trek: First Contact i serialu Enterprise różni się od wizerunku przedstawionego w TOS: Metamorphosis. W TOS Cochrane określany jest mianem Zefram Cochrane z Alfa Centauri, wskazywałoby to na jego pochodzenie z tej Planety. Film natomiast przedstawia Cochrane’a jako rodowitego Ziemianina. Miano Zefram Cochrane z Alfa Centauri nie musi wcale odnosić się do miejsca narodzin wynalazcy, tak jak Lawrenc z Arabii nie wywodził się z Arabii. Nadany przydomek może się odnosić do ostatniego miejsca zamieszkania Cochrane’a.

ZeframCochrane2267

Glenn Corbett jako Zefram Cochrane w roku 2267

W roku 2267, przewożący oficerów okrętu USS Enterprise, prom Galileo, został pochwycony przez nieznaną wiązką energii i zciągnięty na powierzchnię planetoidy w obszarze Gamma Cannaris. Na planetoidzie Kapitan James T. Kirk spotkał mężczyznę przedstawiającego się jako Zefram Cochrane. Zaginiony przed 150 laty Cochrane żył na planecie z przybierającą postać chmury istotą zwaną Towarzyszem. Istota ta utrzymywała Cochrane’a przy życiu jako młodego i silnego mężczyznę. Przed odlotem z planetoidy Cochrane uzyskał od Kirka obietnicę nie wyjawienia tajemnicy jego istnienia(TOS: Metamorphosis).

Życie prywatne i spuścizna Zeframa Cochrane’a Edytuj

Podręczniki historii przedstawiały Zeframa Cochrane’a: wielkiego wizjonera i odkrywcę, który tworzy technologię Warp by wprowadzić Ludzkość w nową erę dobrobytu i rozwoju.

W rzeczywistości, Zefram Cochrane wybudował Phoenixa dla pieniędzy. Chciał on sprzedać statek a za zarobione pieniądze prowadzić szczęśliwe życie wśród nagich kobiet przy dźwiękach Rock’n Rolla(Star Trek: First Contact).

Lily Sloane

Lily Sloane, przyjaciółka Cochrane'a

Jedną z najbliższych Cochrane’owi osób była Lily Sloane, z którą znali się od czasu III Wojny Światowej. Nazywała ona Cochrane’a „Z”. Ulubioną muzyką Cochrane’a był Rock’n Roll. W czasie pierwszego lotu Phoenixem słuchał on „Magic Carpet Ride” z repertuaru „Steppenwolf”(Star Trek: First Contact). Ulubioną potrawą Zeframa były pierogi z serem(VOY: Homestead).

W konfrontacji ze swoją legendą nakreśloną przez załogę USS Enterprise-E, Cochrane postanowił nie dokonywać lotu Phoenixem, poczym poszedł się upić. W kilka lat później Cochrane powiedział: „Nie staraj się być wielkim człowiekiem, bądź człowiekiem i pozwól by historia dokonała oceny(Star Trek: First Contact).

Informacje dodatkowe Edytuj

Po raz pierwszy postać Zeframa Cochrane’a pojawia się na ekranie w odcinku TOS: Metamorphosis i jest tam grana przez Glenna Corbetta. James Cromwell, najsłynniejszy odtwórca roli Zeframa Cochrane’a po raz pierwszy w rolę tę wcielił się w filmie Star Trek: First Contact. Pojawia się on później w pilocie serialu Enterprise, jako 89 letni Cochrane wygłaszający przemówienie z okazji otwarcia kompleksu Warp 5.

Zefram Cochrane Statue

Statuetka Zeframa Cochrane'a w kajucie Jonathana Archera

Cromwell pojawia się również w początkowych scenach odcinka „ENT: In The Mirror, Darkly”, jest jednak scena z filmu „Star Trek: First Contact”.

W czasie pierwszego kontaktu Cochrane ma zaledwie 34 lata, podczas gdy grający go Cromwell w czasie kręcenia „Star Trek: First Contact” miał 56 lat. Stary wygląd Cochrane’a tłumaczony był jako skutki promieniowania występującego po III Wojnie Światowej lub skutki uboczne pracy nad napędem Warp.

Miniatura pomnika Zeframa Cochrane’a patrzącego w gwiazdy znajdowała się w kajucie Jonathana Archera na pokładzie USS Enterprise NX-01. Miało to jednak miejsce w alternatywnej linii czasu(ENT: Twilight).

Linki zewnętrzne Edytuj

Zefram Cochrane w memory-alpcha (.en)

Zefram Cochrane w Memory Beta (.en)

Więcej od Wikii

Losowa wiki