Wikia

Memory Alpha

U.S.S. "Excelsior" NCC-2000

Dyskusja0
969stron na
tej wiki
USS Excelsior NX-2000

U.S.S. "Excelsior" NX-2000 w doku, 2285 rok

U.S.S. "Excelsior" NCC-2000 (NX-2000) -okręt federacyjnej Floty Gwiezdnej, protoplasta jednej z najsłynniejszych klas okrętów w historii Floty -klasy Excelsior.

Nazwany "Wielkim Eksperymentem", zbudowany w 2285 roku (Czas Gwiezdny: 8205,5) w San Francisco Starfleet Yards, "Excelsior" był pierwszym okrętem Floty wyposażonym w prototypowy napęd transwarp.

Okręt pod dowództwem kapitana Stylesa miał przechodzić pierwsze loty testowe, gdy Kirk i oficerowie z jego załogi dokonali porwania U.S.S. "Enterprise", którym chcieli dostać się na Genesis. Jedynym okrętem pod ręką, który teoretycznie był szybszy niż "Enterprise", był "Excelsior", toteż rozkazano Stylesowi przechwycić "Enterprise". Niestety dla załogi "Excelsiora" nieco wcześniej do jego załogi przydzielono, na stanowisko Głównego Inżyniera, kapitana Montgomery'ego Scotta, który okazał się jednym z dowodzonych przez Kirka spiskowców. Scott, wykorzystując swobodę dostępu do maszynowni U.S.S. "Excelsior", sabotował jego napęd. Okręt wyszedł z doku, ale już o własnych siłach nie był w stanie do niego wrócić, nie mówiąc o pościgu za "Enterprise". (ST III)

USS Excelsior NX-2000-1

U.S.S. "Excelsior" w swoim nieudanym pościgu za "Enterprise", 2285 rok

Prawdopodobnie do końca lat 80-tych XXIII wieku okręt nie wszedł do czynnej służby. Ostatecznie Flota była zmuszona uznać prototyp napędu transwarp za porażkę i "Excelsior" został, po modyfikacjach, skierowany do czynnej służby, posiadając klasyczny napęd warp. Tym niemniej klasa okrętu była ówcześnie największą i najnowocześniejszą z posiadanych przez Flotę Gwiezdną. A od tej pory zaczęła szybko udowadniać jaką jest udaną konstrukcją.

W 2390 roku dowództwo na U.S.S. "Excelsior" otrzymał kapitan Hikaru Sulu. Okręt wyruszył z trzyletnią misją badawczą do Kwadrantu Beta. Jego głównym zadaniem było katalogowanie planetarnych anomalii gazowych.

Około Czasu Gwiezdnego: 9521.6 (2293 rok) misja "Excelsiora" została zakończona i okręt obrał kurs powrotny do przestrzeni Federacji. Mniej więcej w tym samym czasie wybuchł klingoński księżyc Praxis. Fala uderzeniowa dotarła aż do U.S.S. "Excelsior". Kapitan Sulu zaoferował swą pomoc Klingonom, ale Imperium odmówiło jej przyjęcia i nakazało Sulu przestrzegać uzgodnień traktatu pomiędzy Federacją a Imperium Klingonu. "Excelsior" wrócił więc na kurs do domu, zgłaszając incydent Dowództwu Floty.

USS Excelsior NCC-2000

U.S.S. "Excelsior" NCC-2000 po przejściu przez falę uderzeniową po wybuchu Praxis, 2293 rok

Około trzy miesiące później pojawiła się propozycja rozmów pokojowych pomiędzy Klingonami a Federacją. Niestety zanim doszło do dialogu, w wyniku spisku, został zamordowany kanclerz Imperium -Gorkon. Winą za to obarczono kapitana Kirka i doktora McCoya, którzy byli obecni przy śmierci Gorkona.

Podejrzewając jaki był prawdziwy przebieg wydarzeń, Sulu, bez uzgadniania tego z przełożonymi, zaoferował nowemu dowódcy "Enterprise-A" pomoc "Excelsiora" w odbiciu Kirka i McCoya, oraz w wykryciu spiskowców. "Excelsior" obrał kurs na terytorium klingońskie z zamiarem odbicia więźniów. Klingoński opór i związane z tym potyczki zdołały spowolnić jego lot i pierwszym okrętem, który doleciał do Rura Penthe, gdzie przebywali Kirk i McCoy, był "Enterprise".

Po otrzymaniu wiadomości od "Enterprise", "Excelsior" mógł przerwać misję ratunkową i skierować się na Khitomer, gdzie miała odbyć się konferencja pokojowa pomiędzy Federacją a Imperium Klingonu i gdzie spodziewano się ponownego uderzenia spiskowców, którzy zamordowali Gorkona. Załogi U.S.S. "Excelsior" i U.S.S. "Enterprise" zniszczyły okręt spiskowców i aresztowały tych z nich, którzy przebywali na Khitomer szykując kolejny zamach. (ST VI, VOY: Flashback)

Lista załogiEdytuj

  • Kapitan Styles -dowódca (2285-228?)
  • Kapitan Hikaru Sulu -dowódca (2290-2???)
  • Komandor por Janice Rand -oficer łączności (2290-2???)
  • Komandor por. Dmitri Valtane -oficer naukowy (2290-2???)
  • Chorąży Tuvok -oficer naukowy (2290-2???)

Poza ekranem Edytuj

  • Na ekranie nigdy nie padło jednoznaczne wyjaśnienie czy eksperyment z napędem transwarp okazał się niepowodzeniem. Ale ponieważ "Excelsior" i następne okręty tej klasy wyposażono w napęd konwencjonalny, jest niemal pewnym, że tak się stało. Poza tym w TNG: Evolution, Data stwierdza, że awaria technologiczna obejmująca cały system, nie miała miejsca na żadnym okręcie kosmicznym od siedemdziesięciu dziewięciu lat. Akcja TNG: Evolution dzieje się w 2366 roku, czyli poprzednia tego rodzaju awaria miała miejsce mniej więcej w okresie, w którym U.S.S. "Excelsior", wyposażony w prototypowy napęd transwarp, przechodził testy.
  • Według pierwotnej wersji scenariusza ST VI, podczas swej trzyletniej misji katalogującej planetarne anomalie gazowe, U.S.S. "Excelsior" skatalogował 54 planety Kwadrantu Beta pod tym kątem.
  • W TNG: Interface oraz w VOY: Tattoo wspomniany został okręt o nazwie "Excelsior", w obydwu przypadkach operujący wzdłuż granicy federacyjno-kardasjańskiej. Nie zostało jednak wyraźnie potwierdzone czy to jest NCC-2000 czy inny okręt o tej samej nazwie. Jeśli byłby to NCC-2000, to byłby to jeden z najdłużej pełniących służbę okrętów we Flocie Gwiezdnej.
  • U.S.S. "Excelsior" został zaprojektowany na potrzeby ST III. Firma ILM zbudowała model, który wielokrotnie pojawiał się na ekranie aż do 1994 roku, gdy został nieco zmodyfikowany by posłużyć do kręcenia scen do filmu ST: GEN, gdzie wystąpił jako U.S.S. "Enterprise" NCC-1701-B. Dwa lata później, w 1996 roku, posłużył do kręcenia DS9: Paradise Lost, gdzie wystąpił jako U.S.S. "Lakota" NCC-42768. Kilka miesięcy później model ponownie "stał się" U.S.S. "Excelsior" NCC-2000 i wykorzystano go do nakręcenia VOY: Flashback. Powrót do oryginalnego "Excelsiora" wymagał odrestaurowania pierwotnej wersji modelu. Zrobiono ją jednak tylko częściowo.
  • Motto z tabliczki dedykacyjnej okrętu brzmi: "No matter where you go, there you are," (nie ważne gdzie idziesz, tutaj jesteś) co jest cytatem Buckaroo Banzai -postaci z filmu "The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension" (polski tytuł: "Przygody Buckaroo Banzai przez ósmy wymiar").
  • Według Star Trek Star Fleet Technical Manual poprzednikiem "Excelsiora" był należący do klasy Constitution U.S.S. "Excelsior" o Numerze Rejestru Floty NCC-1718.
  • W nowelizacjach filmów ST II i ST III autorstwa Vondy N. McIntyre podano, że Hikaru Sulu brał udział w projektowaniu U.S.S. "Excelsior" i był kandydatem na dowódcę "Excelsiora", a jego obecność na "Enterprise" w czasie akcji filmu ST II była przysługą wyświadczoną Kirkowi. Kapitan Styles miał zastąpić Sulu z powodu tego, że admirał Morrow chciał odizolować osoby związane z Projektem Genesis, a Flota nie chciała opóźniać testów "Excelsiora" przez czekanie na Sulu.
  • Dziejąca się w 2298 roku akcja książki The Sundered, należącej do cyklu The Lost Era, ma miejsce na pokładzie U.S.S. "Excelsior" na którym, oprócz Sulu, służą Chekov, Chapel, Rand, Tuvok oraz Leonard James Akaar.

Więcej od Wikii

Losowa wiki