Wikia

Memory Alpha

The Cage

Dyskusja0
979stron na
tej wiki
Ten artykuł jest napisany
z punktu widzenia
realnego świata
Ma icon filmstrip

Pilot, wyemitowany wyjątkowo ponad 30 lat po premierze serialu. Akcja odcinka toczy się trzynaście lat przed objęciem dowództwa nad Enterprise przez kapitana Kirka. Okręt dowodzony przez Christophera Pike'a odbiera sygnał nadawany przez rozbitków SS Columbia z planety Talos IV. Na miejscu załogę spotyka niespodzianka: planetę zamieszkują także jej rodzimi mieszkańcy...

Scenariusz: Gene Roddenberry

Reżyseria: Robert Butler

Premiera w USA: VHS - listopad 1986;TV - 24 grudnia 1998

Premiera w Polsce: TV - 4 grudnia 1999

The Cage
Talosians 3
Talosianie
GvsualanDodany przez Gvsualan
Tytuł odcinka: The Cage
Seria: TOS
Sezon: 1
Odcinek: 1
Seryjny numer produkcji: 6149 - 01

ObsadaEdytuj

StreszczenieEdytuj

USS Enterprise natrafia na swoim kursie na dziwną anomalię, która okazuje się, być starym sygnałem radiowym. Załoga identyfikuje wiek (18 lat) i źródło (okręt SS Columbia zaginiony w galaktyce gwiazdy Talos) sygnału, ale Kapitan Pike odmawia wszczęcia dochodzenia bez dokładniejszych danych o ocalałych. Pike zmierza do swojej kwatery, gdzie poprzez komunikator wzywa lekarza pokładowego. Po przyjściu Doktor niespodziewanie częstuje kapitana martini, mówiąc, że „czasami człowiek powie barmanowi rzeczy, których nie powie lekarzowi”. Następnie rozmawiają o ostatniej misji na planecie Rigel VII, gdzie zginął oficer ochronny i dwoje załogantów, a siedmiu zostało rannych. Pike przyznaje, że myśli o podaniu się do dymisji, ponieważ jest zmęczony decydowaniem, „kto przeżyje, a kto umrze”. Ich rozmowa zostaje przerwana przez transmisję od Spock’a, który donosi odebranie dalszego ciągu wiadomości od rozbitków z Talos IV. Statek zmierza z prędkością Warp 7 w kierunku planety.

Podczas misji zwiadowczej kapitan ze swoją grupą odkrywają obóz rozbitków ocalałych z misji badawczej SS Columbia. Pike zauważa wśród mężczyzn piękną młodą kobietę. Jeden z naukowców wyjaśnia, że urodziła się podczas katastrofy. Ma na imię Vina. Kobieta zachowuje się wobec kapitana dziwnie. Nazywa go „pierwszorzędnym okazem”. Doktor zauważa, że wszyscy są w doskonałej formie. Rozbitkowie mówią o sekrecie, dzięki któremu tak się dzieje i obawiają się, że Ziemia nie jest gotowa na ich odkrycie. Następnie proponują kapitanowi, żeby Vina zdradziła ową tajemnicą, a on wyda swoją opinię. Pike jest prowadzony przez kobietę w ustronne miejsce, gdzie zostaje uprowadzony przez obcą cywilizację do wnętrza góry. W tym momencie znikają wszyscy rozbitkowie. Świadkowie porwania ostrzeliwują wejście do góry, ale czynią to bezskutecznie.

Pike budzi się w małym pokoju ogrodzonym przezroczysta barierą. Zauważa kilka stworzeń różnych gatunków, umieszczonych w identycznych pomieszczeniach. Nagle pojawiają się jego porywacze i poprzez telepatię przekazują mu, że wkrótce rozpoczną eksperyment na nim jako okazie.

Obcy próbują wzbudzić zainteresowanie Viną poprzez iluzje oparte na wspomnieniach kapitana. W iluzorycznych scenach pojawia się obraz walki na Rigel VII, podczas którego Pike ratuje Vinę przed barbarzyńskim wojownikiem. Następny obraz to przyjemny piknik na polanie z widokiem na rodzinne strony kapitana, a także przedstawiający Vinę jako tańczącą niewolnicę Oriona. W trakcie tych wydarzeń kapitan ustala, że Talosjanie poprzez wojny wyjałowili swoja planetę, a po zejściu do podziemi skupili się na rozwoju swojego umysłu do tego stopnia, że poznawanie wspomnień i marzeń innych stało się dla nich ważniejsze niż rozwój własnego gatunku. Teraz chcą, żeby Pike i Vina odnowili życie na powierzchni planety. Zostali Adamem i Ewą. Ponieważ kapitan opiera się, obcy sprowadzają do jego kwatery dwie kolejne kobiety (szefa ochrony i pierwszego oficera).

Pike zauważa, że silne prymitywne emocje blokują możliwość obcym czytania w jego myślach. Wykorzystując ten fakt udaje mu się wziąć zakładnika i uciec na powierzchnię razem z kobietami. Obcy grożą zniszczeniem statku, ale Pierwszy ustawia fazer na przeciążenie i jest gotowa zabić wszystkich ludzi na planecie, tylko po to, żeby pokrzyżować plany Talosjan. W tym momencie na powierzchnię wychodzą dwaj Talosjanie i przedstawiają zakładnikowi zapisy pobrane z Enterprise. Wynika z nich, że ludzie posiadają „wyjątkową nienawiść do niewoli”. Obcy stwierdzają, że jest to cecha zbyt niebezpieczna, żeby wykorzystać ich do zasiedlenia planety. Kobiety zostają przetransportowane na statek. Na planecie pozostaje kapitan i Vina. Okazuje się, że jest ona okropnie zeszpecona, a jej piękny wygląd to iluzja Talosjan. Talosjanie obiecują opiekować się Viną i dodatkowo obdarzają ją iluzją kapitana Pike. Kapitan wraca na statek, gdzie obejmuje dowództwo.

Więcej od Wikii

Losowa wiki