Wikia

Memory Alpha

Powstanie Kardasjańskie

Dyskusja0
979stron na
tej wiki

Powstanie Kardasjańskie - była to bunt skierowany przeciw okupacji Dominium na Kardasji, który wybuchł w 2375 roku. Wywołał je Kardasjański Front Wyzwolenia pod przywództwem Legata Damara, dotychczasowego przywódcy Unii Kardasjańskiej w ramach Dominium. Mimo iż bunt nie miał tak wielkiego strategicznego znaczenia, odegrał ważną rolę w decydującej fazie wojny z Dominium. Powstanie w znacznym stopniu przyczyniło się do zwycięstwa Sojuszu Federacji w czasie bitwy o Kardasje. Jednak cena jaką musiał zapłacić lud kardasji była ogromna.

Przyczyny Edytuj

Plik:Damar2375.jpg
Legate Damar in early 2375

W 2375 roku sytuacja na froncie pogarszała się. damar stawał się coraz bardziej nerwowy, narastała w nim frustracja zaistniałą sytuacją. Liczba żołnierzy Straży Kardasjańskiej powiększała się z dnia na dzień. Na dodatek Dominium nie realizowało obietnic składanych w czasie przystępowania Unii w skład Dominium. Kardasja nie stała się hegemonem Kwadrantu Alfa, ani nie zyskała nowych nabytków terytorialnych. (DS9: „Treachery, Faith and the Great River”)

Decyzje Damara o buncie przeciwko swoim dotychczasowym sprzymierzeńcom przyśpieszyła wiadomość o negocjacjach jakie prowadzi Dominium z Konfederacją Breen. Temat tych spotkań miał na celu włączenie Breenów do trwającego konfliktu zbrojnego. Breenowie w zamian za wsparcie militarne, mieli otrzymać cześć terytorium należących do Unii Kardasjańskiej. trzeba tutaj wspomnieć iż Kardasjanie i Breenowie tczyli w przeszłości wiele wojen. Szale goryczy przelała decyzja Weynouna o nie wysyłaniu wsparcia na Septimus III. W konsekwencji poległo 500.000 żołnierzy jedenastej kasty, którzy bronili bazy przed atakie Klingonów. (DS9: „Strange Bedfellows”)

Przebieg powstania Edytuj

Wraz ze swoim przyjacielem Gulem Rusot opracowali plan ataku na Rondac III, gdzie znajdowały się zakłady klonowania należące do Dominium. Rano następnego dnia odziały pierwszej, trzeciej oraz dziewiątej kasty uderzyły na zaplonowany cel. Prawie połowa żołnierzy poległa , lecz rozgłos jaki wywołała ta akcja odbił się głośnym echem na Kardasji. Damar wystąpił w przekazie wizualny do ludu kardasji - Opierajcie się dziś, opierajcie się jutro, opierajcie do póki ostatni żołnierz Dominium nie zostanie wypędzony z naszej ziemi!.

Powstanie przyszło w odpowiednim momencie dla Sojuszu Federacji. Zaskoczonae Dominium zmuszone zostało do szybkiego stłumienia rebelii. Cenny czas jaki potrzebował Sojusz na znalezienie "lekarstwa" na broń Breenów był istnym zbawieniem.Sisco stwierdził iż- Legat Damar może byc kluczem do uratowania Kwadrantu Alfa.Odpowiedz Dominium była natychmiastowa, wydano rozkaz eliminacji Damara oraz reszty powstańców

Mimo początkowych sukcesów wynikających z zaskoczenia, buntowników napotykały co róż to nowe problemy. Jednym z nich była sytuacja kadrowa Frontu Wyzwolenia. Duże straty zostałe poniesione na Rondac III., a na domiar złego żołnierze musieli sie wycofać z bazy z powodu kontrofenswy sił Dominium. Damar oraz jego ludzie ukryli sie w bazie na Vanden I. Był to newralgiczny moment, gdyz jedno precyzyjne uderzeniezdławiło by w zarodku powstanie. mimo swojej niechęci do Federacji Damar poprosił o pomoc Sojusz. Federacja natychmiast wysłała misje z Komandor Kira Nerys na czele. Miała ona służyć swoją wiedzą na temat prowadzenia wojny partyzanckiej. Bajoranka uczyła Kardasjan, mimo że jeszcze siedem lat wcześniej sama służyła w partyzantce przeciwko Kardasjańskiej okupacji Bajor. Front został zdecentalizowany, podzielono go na osiemnaście komórek.

  • Kolejna akcją był atak na magazyn broni, którego chronił jeden garnizon składający z Kardasjan.
  • Kilka tygodni później zniszczono stocznie na Tevok.
  • Reakcja Dominium na te akty sabotażu było:

- przesiedlenie Kardasjańskich cywili w pobliże instalacji wojskowych, potencjalne ofiary ataku maja skłonic kardasjan do znienawidzenia Damara -rozpoczęcie przesłań kardasjańskich nauczycieli, naukowców oraz innych wpływowych ludzi. - Wprowadzenie zakazu wnoszenia broni przez kardasjanskich żołnierzy na pokład statków Jem`Hadar.

  • Front Wyzwolenia dokonuje ataku na system Kelva, gdzie znajduję się kardasjański dok remontowy, skradziono jeden ze statków Jem`Hadar, który posiadał broń Breenów. Statek został dostarczony na Deep Space 9.
  • Dominium odnajduje i morduje rodzinę Damara.
  • Gul Rivok oraz Legat Goris kontaktują się z Frontem wyzowlenia oferując swoje usługi, tierdząc, że mają 500.000 żołnierzy pod sobą. Damar wraz z resztą towarzyszy udaje się na Kardasje. W trakcie lotu zostają zaatakowani. Padli ofiąrą zdrady. Zostaje zniszczonych wszystkich 18 komórek Frontu Wyzwolenia.
  • Gul Broc zostaje awansowany do stopnia Legata i staje się trzecim przywódcą Unii Kardasjańskiej w ramach Dominium.
  • Atak na koszary Jem`Hadar na Kardasji. damar nawołuje lud kardasji do zbrojnego buntu.
  • Pierwszym efektem jest sabotowanie wszystkich instalacji komunikacyjnych na Kardasji. Efektem czego kwatera główna Dominium w Kwadrancie Alfa została pozbawiona komunikacji dalekiego zasięgu z Jem`Hadar, którzy przygotowywali się do bitwy.
  • Dominium w akcie zemsty niszczy Lakarian City wraz z dwoma milionami mieszkańców
  • Kardasjańska Flota przechodzi na stronę Sojusz Federacji w czasie Bitwy o Kardasje.
  • Dominium wydaje rozkaz eksterminacji wszystkich Kardasjan.
  • Atak buntowników na Kwaterę Główną Dominium. Damar zostaje zabity
  • Sojusz wygrywa bitwę, kończy się wojna z Dominium. Powstanie kosztowało osiemset milionów Kardasjan.

CzłonkowieEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki