Wikia

Memory Alpha

Kwadrant Gamma

Dyskusja0
972strony na
tej wiki

Kwadrant Gamma -rejon kosmosu obejmujący jedną czwartą Mlecznej Drogi. Z Kwadrantem Alfa łączy go, jedyny znany (przynajmniej w tej chwili) Federacji, stabilny korytarz podprzestrzenny. W Kwadrancie Alfa wejście do korytarza znajduje się w pobliżu planety Bajor, w Gammie wlot do korytarza jest w systemie Idran. Odległość pomiędzy tymi dwoma miejscami wynosi ok. 70 000 lat świetlnych. Ten korytarz podprzestrzenny jest również znany z tego powodu, że jest zamieszkany przez istoty zwane przez Bajoran Prorokami. Bajoranie wierzą, że są oni bogami. Dla Federacji i pozostałych światów jest to kolejna rasa, o tyle nietypowa, że nie postrzegająca czasu linearnego i żyjąca poza nim.

Eksploracja Kwadrantu Gamma przez rasy z Kwadrantu Alfa.Edytuj

  • Druga połowa XXII wieku.
    • Federacja wysyła sondę Quadros-1 z misją badania odległych zakątków Mlecznej Drogi. Sonda zbadała część Kwadratu Gamma (m.in. system Idran).
  • 2367-2369
    • Archeolog Vash korzystając z pomocy Q, odbyła wyprawę badawczą w Kwadrancie Gamma.
  • 2369 (ok. Czasu Gwiezdnego: 46392.7)
    • Z bajorańskiej stacji Deep Space 9 wyrusza wyprawa w poszukiwaniu Niebiańskiej Świątyni, w której wg. bajorańskich wierzeń mieszkają Prorocy. Wyprawa składa się z dwóch oficerów federacyjnej Floty Gwiezdnej: komandora Benjamina Sisko i porucznik Jadzii Dax. Odkrywają oni Niebiańską Świątynię oraz to, że jest to korytarz podprzestrzenny prowadzący do systemu Idran w Kwadrancie Gamma.
    • Do Kwadrantu Gamma zostaje wysłana wolkańska wyprawa badawcza. W ciągu trzech lat Wolkanie dokonują wielu odkryć, znajdują m.in. Pozostałości po Hur'q.
    • Imperium Klingonu również zainteresowało się eksploracją Kwadrantu Gamma, wysyłając wkrótce po jego odkryciu okręty zwiadowcze i zamierzając założyć w Gammie klingońskie kolonie. Wśród okrętów wysłanych w tym celu był I.K.S Toh'Kaht. Poza wyprawami zwiadowczymi, Klingoni zaczęli też wysyłać do Gammy frachtowce handlowe.
    • Szansę na olbrzymie zyski z handlu dojrzał, jak zwykle najszybciej ze wszystkich ras Alfy, Sojusz Ferengi. Nad ekspansją Ferengi w Gammie pieczę objął sam Wielki Nagus Zek.
    • Pod koniec 2370 roku, także Bajoranie rozpoczęli pierwszą po czasach kardasjańskiej okupacji eksplorację przestrzeni poza własnym systemem słonecznym. Korzystając z pomocy Federacji, Bajoranie założyli swoją pierwszą kolonię w Kwadrancie Gamma -New Bajor. Około Czasu Gwiezdnego: 47987.5, wkrótce po założeniu kolonii, została ona zniszczona przez Jem'Hadar. Nie ocalał żaden kolonista.

Jedyną potęgą Kwadrantu Alfa, która pozornie nie wykazała zainteresowania odkryciem szybkiej drogi do Kwadrantu Gamma było Imperium Romulańskie. Żaden romulański okręt nie pojawił się w Gammie aż do roku 2371 (przynajmniej oficjalnie), kiedy to Tal'Shiar i kardasjańska Kasta Obsydianowa dokonały ataku na planetę Założycieli w Mgławicy Omarion.

ApokryfEdytuj

Eksploracja Kwadrantu Gamma została wznowiona w 2376 roku (za sprawą autora miniserii książek: Mission Gamma -Eliasa Vaughna).

Rasy Kwadrantu GammaEdytuj

DominiumEdytuj

Dominium jest jedynym, dotąd znanym rasom Kwadrantu Alfa, mocarstwem z Kwadrantu Gamma. Istnieje około 2 000 lat i kontroluje duże terytorium tego kwadrantu. Kierowane jest żelazną ręka przez Założycieli (zwanych także Zmiennymi z racji możliwości zmiany kształtu ciała). Założyciele odnoszą się bardzo nieufnie do innych ras galaktyki, zwłaszcza do tzw. „Stałych” czyli ras, których przedstawiciele nie mogą zmieniać kształtu swego ciała. Ta nienawiść sięga początków Dominium, które powstało by Zmienni mogli się bronić przed prześladowaniem „Stałych”. Zmienni uważają „Stałych” za istoty, których życie jest nieistotne i nic nie warte. Ok. Czasu Gwiezdnego: 50975.2 Dominium doprowadziło do wojny z Federacją oraz wspierającymi ją imperiami: klingońskim a później także romulańskim, dokonując ataku na stację Deep Space 9 i zajmując ją.

Znane ciała niebieskie tego kwadrantu.Edytuj

MgławiceEdytuj

GwiazdyEdytuj

PlanetyEdytuj

Zobacz równieżEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki