Wikia

Memory Alpha

Komandor

Dyskusja0
969stron na
tej wiki
Plik:LeonardMcCoy2293.jpg
Komandor, jest stopniem wojskowym, którego odpowiedniki stosowane są przez wiele gatunków na całym znanym obszarze Galaktyki. Na Ziemi Komandor jako stopień oficerski Marynarki pojawił się w początkach XIX wieku. W Polsce stosowany jest od 1921 roku.

Polska Marynarka Wojenna: Edytuj

35px-POL PMW pagon1 komandor porucznik.svg
W Polskiej Marynarce Wojennej, Komandorowi odpowiada stopień Komandora Porucznika. Jest to drugi po Komandorze najwyższy z pośród stopni oficerskich.

Na pagonie munduru Komandora Porucznika znajdują się: Pas, belka i belka z pętelką w kolorze złotym umieszczone poziomo.

Historia: Edytuj

Marynarka ziemska: Edytuj

W XX wiecznej Marynarce Wojennej, Komandor był stopniem znajdującym się pomiędzy Porucznikiem a Kapitanem. Stopień ten wywodzi się z Brytyjskiej „Royal Navy”, skąd przejęła go Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych. Stopień Komandora nosili zazwyczaj pierwsi oficerowie na okrętach oraz dowódcy obiektów Marynarki znajdujących się na lądzie.

Flota Gwiezdna: Edytuj

Tng cmdr

Insygnia Komandora Gwiezdnej Floty

W strukturach Gwiezdnej Floty, Komandor pełnił zazwyczaj funkcję pierwszego oficera na okręcie gwiezdnym. Byli również mianowani dowódcami mniejszych jednostek oraz Stacji i Baz Gwiezdnych należących do Federacji.

Według przepisów stosowanych przez Gwiezdną Flotę. Dla uzyskania stopnia Komandora wymagane jest zdanie „Testu na Oficera Mostkowego”. W trakcie testu sprawdzane są umiejętności dowódcze, oraz predyspozycje do pełnienia w przyszłości wymagającej wysokich kwalifikacji funkcji Kapitana okrętu (TNG: Thine Own Self).

Inne rasy: Edytuj

W XXII wiecznych jednostkach wojskowych Gadów-Xindi zadaniem Komandora było dowodzenie szwadronem lub regimentem.

W Romulańskim Imperium Gwiezdnym stopień Komandora był odpowiednikiem występującego w Gwiezdnej Flocie Kapitana (TNG: Future Imperfect). W Romulańskich strukturach wojskowych występował również stopień Subkomandora.

Vulcan subcommander rank insignia, Broken Bow

Insygnia Subkomandora Najwyższego Dowództwa Wolkana

Subkomandor był stopniem oficerskim stosowanym w strukturach Najwyższefo Dowództwa Wolkana.

Według informacji zawartych w„The Making of Star Trek”, w strukturach Romulańskiego Imperium Gwiezdnego, Komandor odpowiedzialny był za dowodzenie flotą okrętów. Oznacza to, że Komandor w Imperium Romulańskim odpowiada funkcji pełnionej przez Komodora Gwiezdnej Floty.

XXIII wieczna Klingońska Flota Imperialna stosowała stopień Komandora dla określenia dowódców mniejszych jednostek, takich jak „Bird of Prey” (Star Trek III: The Search for Spock). Tytuł Kapitana stosowany był dla dowódców większych jednostek KlingońskichDefense Force” (TOS: The Trouble with Tribbles, TNG: Redemption).

Informacje dodatkowe: Edytuj

Stary marynarski zwyczaj mówi, że nawet jeśli okręt dowodzony jest przez oficera w stopniu Komandora, na dowodzonej przez niego jednostce należy używać formy, Panie Kapitanie (DS9: Behind the Lines).

Więcej od Wikii

Losowa wiki