Wikia

Memory Alpha

Kapitan

Dyskusja0
969stron na
tej wiki
Tng capt

Insygnia kapitańskie TNG

Kapitan jest stopniem wojskowym przynależnym zazwyczaj dowódcy okrętu. Odpowiedniki tego Stopnia stosowane są w siłach wielu cywilizacji. Miano Kapitana noszą dowódcy okrętów ZiemskiejMarynarki oraz Floty Gwiezdnej. Kapitanowi Marynarki odpowiada występują w siłach lądowych i powietrznych Pułkownik.

Historia: Edytuj

Stopień Kapitana na Ziemi: Edytuj

Komandor MWP pagon1 kapitan marynarki.svg

Insygnia Komandora Marynarki Wojska Polskiego

W Ziemskiej historii stopień Kapitana występuje od Średniowiecza. Początkowo Kapitanem nazywano dowódcę oddziału rycerstwa. W sztuce Williama Shakespeare’a , „Henryk V”, jeden z bohaterów powiedział „Pod jakim Kapitanem służycie”, kierując swe słowa do pełniących wartę (TNG: The Defector).

W XXI wieku, stopień Kapitana, bądź jego odpowiednik, stosowany był w Marynarce Wojennej niemal wszystkich krajów Świata. W polskiej Marynarce Wojennej Kapitanowi odpowiadał Stopień Komandora. Stopień Komandorski oznaczany był poprzez umieszczenie na pagonie Paska, dwóch belk i belki z pętelką, w kolorze złotym. W czasie II Wojny Światowej, Kapitanowi w Marynarce III Rzeszy odpowiadał Hauptmann, w niemieckiej Bundesmarine Występowały trzy rangi Kapitana zależnie od zakresu pełnionych obowiązków. W wygenerowanej Przez Pirogenów holodekowej symulacji Nazistowskiej kampanii we Francji, załoga USS Voyager musiała się zmierzyć z oddziałami SS dowodzonymi przez Hauptsturmführer’a(VOY: The Killing Game).

Nazistowski dowódca w odcinku „The Killing Game” grany był przez J. Paula Boehmera. Pomomo noszonych insygniów Hauptsturmführer’a, postać jego określana była jako SS Kapitän. W odcinku ENT: Storm Front, występował on w tym samym mundurze z doczepionymi insygniami Untersturmführer’a, lecz grana przez niego postać została nazwana „Agentem SS”.

Kapitanowie Gwiezdnej Floty: Edytuj

Ent capt

Kapitan Ziemskiej Floty Gwiezdnej.

W XXII wieku Stopień kapitański oznaczał Starszego Oficera Liniowego i najczęściej był nadawany dowódcy okrętu. Stopień Kapitana we Flocie Gwiezdnej odpowiadał Pułkownikowi wojsk lądowych, Komandorowi Romulańskiego Imperium Gwiezdnego, Gul’owi Unii Kardaskiej oraz stosowanemu na statkach Ferengich DaiMon’owi .

Na pokładzie Okrętów gwiezdnych określenie "Kapitan" jest również stosowane w stosunku do oficera dowodzącego. Wedle panującego w Marynarce zwyczaju, nawet jeśli jednostka dowodzona jest przez oficera niższego stopnia, niezależnie od noszonej rangi należy zwracać się do niego „Kapitanie”. Okręty Gwiezdnej Floty przebywają często setki lat świetlnych od Ziemi, pozbawione kontaktu z dowództwem. Zadania Kapitana nie ograniczają się w takich okolicznościach jedynie do dowodzenia okrętem. W zakresie jego obowiązków prócz dowodzenia statkiem znajduje się również dyplomacja oraz realizacja założeń politycznych Federacji. Kapitanami okrętów Gwiezdnej Floty zostają jedynie wybitni oficerowie z wieloletnim stażem.

Constitution class refit bridge, 2293

Oficerowie U.S.S. Enterprise (NCC-1701-A) w 2293 roku.

Stopień Kapitana może być noszony również przez oficerów nie posiadających dowództwa nad jednostką. Sytuacja taka ma miejsce zazwyczaj na pokładach okrętów z załoga złożoną z zasłużonych oficerów z wieloletnim stażem, którym stopień Kapitański nadano w nagrodę za wzorową służbę na rzecz Floty. Sytuacja taka miała miejsce na pokładzie USS Enterprise-A, kiedy to stopień kapitana nosiło trzech oficerów; Oficer dowodzący: James T. Kirk, Pierwszy oficer: Spock oraz Głowny inżynier: Montgomery Scott. W filmie(Star Trek VI: The Undiscovered Country) Kapitan Scott na pokładzie USS Exelsior nosił tytuł Kapitana inżynierów „Captain of engineerin” (Star Trek III: The Search for Spock).

Stopień Kapitana może być również nadany oficerom pełniącym służbę w Wojskowym Biurze Śledczym, tak jak miało to miejsce w wypadku Kapitan Phillipy Louvois w roku 2365(TNG: The Measure Of A Man). Zasady nadawania stopni kapitańskich oficerom nie dowodzącym, jest znacznie trudniejsze do wyjaśnienia.

W żadnej produkcji Star Trek nie występuje oficer medyczny noszący stopień Kapitana. Późniejsze pojawienie się Leonarda McCoya w randze Admirała może jednak świadczyć o nadawaniu takiego stopnia oficerom medycznym Gwiezdnej Floty(TNG: Encounter at Farpoint).

Informacje dodatkowe: Edytuj

Stopień Kapitana noszony był również przez dowódców statków handlowych, naprawczych oraz transportowych. Wedle zawartych w Encyklopedii Star Trek informacji, stopień Kapitana występował również w strukturach Milicji Bajorańskiej. Nie pojawił się on jednak w żadnym z seriali Star Trek, nie podano również jaką funkcję pełnił Kapitan w tej organizacji.

Zobacz także: Edytuj

Tytuły

Personel Floty Gwiezdnej

Więcej od Wikii

Losowa wiki