Wikia

Memory Alpha

Data

Dyskusja0
979stron na
tej wiki
Data
Data
DaxDodany przez Dax

PRZEBIEG SŁUŻBY Edytuj

  • 2341-2345

Akademia Floty Gwiezdnej, San Francisco, Ziemia. Wyróżnienie z mechaniki probabilistycznej i egzobiologii.

  • 2345-2349

Chorąży Data służy na U.S.S. „Prokhorov”.

  • 2348

Data otrzymuje awans do stopnia podporucznika.

  • 2349-2353

Podporucznik Data służy na U.S.S. „Compton”.

  • 2351

Awansowany do stopnia porucznika.

  • 2353-2358

Porucznik Data służy na U.S.S. „Giraud” jako Oficer Naukowy.

  • 2358-2360

Awansowany do stopnia komandora porucznika i przeniesiony na U.S.S. „Chesapeake” na stanowisko Oficera Operacyjnego.

  • 2360-2364

Komandor por. Data służy na U.S.S. „Trieste” NCC-37124.

  • 2364-2371

Komandor por. Data służy na U.S.S. „Enterprise” NCC-1701-D jako Drugi Oficer i Oficer Operacyjny.

  • 2365

Komandor por. Data staje przed sądem mającym zadecydować czy przysługują mu wszystkie prawa istoty żywej. Rozprawa odbywa się w Bazie Floty Gwiezdnej 173. Sąd uznał komandora por. Datę jako istotę, której należne są wszystkie prawa istoty żywej.

  • 2368

Komandor por. Data obejmuje tymczasowo dowództwo nad U.S.S. „Sutherland” NCC-72015. dzięki jego działaniom odkryta zostaje próba ingerencji romulańskiej w klingońską wojnę domową. Komandor por. Data otrzymuje za to pochwałę, wpisaną do akt przez kapitana Picarda.

  • 2371

Po stracie przez Gwiezdną Flotę U.S.S. „Enterprise” NCC-1701-D, komandor por. Data jest czasowo bez przydziału.

  • 2372-2379

Czas Gwiezdny: 49827,5. Komandor por. Data rozpoczyna służbę na U.S.S. „Enterprise” NCC-1701-E.

  • 2373

Ingerencja temporalna. Komandor por. Data istotnie przyczynił się do zapobiegnięcia zmianie linii czasowej przez Borg.

  • 2375

Komandor por. Data wraz z załogą „Enterprise-E” ochraniają rasę Ba’Ku od przymusowego przesiedlenia.

  • 2379

Czas Gwiezdny: 56844,9. Komandor porucznik Data ginie niszcząc „Scimitar” –okręt Shinzon’a i ratując kapitana Picarda, załogi U.S.S. „Enterprise-E” i R.N.S. „Valdore” oraz ludność Federacji i Imperium Gwiazdy Romulańskiej.

Data1
DaxDodany przez Dax
Komandor porucznik Data jest piątym i przedostatnim androidem stworzonym przez doktora Soong'a i jego żonę Julianę w kolonii naukowej Omicron Theta. Odnalazła go załoga statku eksploracyjnego U.S.S. „Tripoli” NCC-19386 po tym, jak Krystaliczna Istota wyssała energię życiową wszystkim 411 mieszkańcom kolonii. Sam Data poznał swoje wspomnienia z tego okresu dopiero w 2370 roku. Pierwsze miesiące po reaktywacji były ciężkie, ale załoga U.S.S. „Tripoli” zainspirowała Datę do wstąpienia w szeregi Gwiezdnej Floty. Do Akademii dostał się decyzją rady egzaminacyjnej. Jedynym, który zgłosił sprzeciw, był komandor Bruce Maddox z Instytutu Daystrom'a. Egzaminy wstępne nie były trudne, ale lata nauki ujawniły brak doświadczenia w interakcji z otoczeniem. Data często padał ofiarą mało wybrednych dowcipów ze strony kolegów. Ukończył Akademię z wyróżnieniem i ze specjalizacją w dziedzinie mechaniki probabilistycznej i egzobiologii. Następne trzy lata spędził jako chorąży, dziesięć jako podporucznik, dwa jako porucznik. Jednym z jego przydziałów był okręt badawczy U.S.S. „Triest”, badający zjawisko korytarzy podprzestrzennych. Podczas służby na U.S.S. „Enterprise” prawa Daty przysługujące mu jako inteligentnej istocie zostały zakwestionowane w 2365 roku przez komandora Maddox'a, który chciał uczynić z androida przedmiot badań naukowych. Linia obrony podjęta przez kapitana Picarda przyniosła skutek i komandor Data został uznany za w pełni świadomą, wolną jednostkę oraz pełnoprawnego obywatela Federacji. Data i Maddox utrzymywali później kontakt korespondencyjny chcąc pogłębić badania nad procesorem pozytronowym. W 2364 roku Data poznał swojego starszego "brata", Lore'a, którego program etyczny był o wiele mniej zaawansowany. Spotkał się z nim trzykrotnie: podczas rewizyty na Omicron Theta w 2364, po raz drugi gdy Soong zginął z ręki usiłującego sobie przywłaszczyć procesor emocji Lore'a na Terlina III w 2368 i po raz trzeci u schyłku 2369, gdy Lore objął dowodzenie nad grupą oswobodzonych członów Borga. Po starciu Lore został dezaktywowany, a procesor emocji zabrał Data. Data zdecydował się na aktywację procesora emocji w 2371 roku, jednak początkowo miał problemy z panowaniem nad uczuciami spotęgowane tym, że procesor wtopił się w jego sieć neuronową. Data poradził sobie z tymi trudnościami i aktualnie może włączać i wyłączać procesor wedle potrzeby. Łącząc swoje zainteresowanie prokreacją z zaawansowanymi studiami nad procesorem pozytronowym, w 2366 roku Data zbudował "córkę", którą nazwał Lal. Gwiezdna Flota zakwestionowała jego prawa do opieki nad nią. Lal nie była w stanie uporać się z ładunkiem emocjonalnym i "zmarła" pomimo intensywnych wysiłków podejmowanych w celu ocalenia jej życia. Poza romantycznym zbliżeniem z nieżyjącą już porucznik Natashą Yar, które nastąpiło pod wpływem wirusa Tsiolkowsky'ego w 2364 roku, Data spotykał się z kolonistką Adrian MacKenzie z Tau Cygna oraz z porucznik Jenną D'Sorą. Do dziś przechowuje mały hologram Tashy obok pamiątek z wypraw do holodecku i sonetów Shakespeare'a otrzymanych w prezencie od kapitana Picarda. Do zainteresowań komandora Daty zaliczyć należy fascynację powieściami kryminalnymi Artura Conan Doyle'a, muzykę klasyczną, taniec i sztuki teatralne. Próbował szczęścia w malarstwie, stwierdził jednak, że ze względu na rozległą wiedzę teoretyczną o wszystkich stylach malarskich nie jest w stanie uwiecznić żadnej cząstki swojej osobowości na płótnie. Gra dobrze w pokera, blackjacka i na tyle dobrze opanował trójwymiarowe szachy Strategema, że zremisował w pojedynku z mistrzem tej gry - Sirną Kolraminem. Będąc jedynym androidem we Flocie Gwiezdnej Federacji zdawał sobie sprawę z niechęci przyjmowania rozkazów przez istoty organiczne z rąk "sztucznego" człowieka. Było to jednym z powodów, dla którego wybrał służbę w sekcji operacyjnej. Po raz pierwszy otrzymał dowództwo w 2368 roku. Jako p.o. kapitana dowodził U.S.S. „Sutherland” podczas blokady granic Imperium Romulańskiego, usiłującego wmieszać się w konflikt między Klingonami. W 2364 roku komandor por. Data jako pierwszy stworzył skuteczną obronę przeciw taktyce znanej jako Manewr Picarda.

Więcej od Wikii

Losowa wiki