Wikia

Memory Alpha

Bajor

Dyskusja0
969stron na
tej wiki
Bajor

Bajor

Bajor jest systemem składającym się z 14 planet (zamieszkana jest tylko jedna planeta klasy M), leżącym około 50 lat świetlnych od Ziemi. Bajor jest położone na granicy federacyjno-kardasjańskiej, w pobliżu Badlands, Pasa Denorios i co najważniejsze, w niewielkiej odległości od wlotu do korytarza podprzestrzennego łączącego Kwadrant Alfa z Kwadrantem Gamma. Korytarz ten wyróżnia się tym, że jest stabilny na obydwu końcach, co jest unikatem skali całej galaktyki. Jest on też istotną częścią bajorańskiej religii. Według niej, jest to Niebiańska Świątynia –miejsce zamieszkiwane przez Proroków.

Bajor1

Bajoranie są jedną z najstarszych ras w Kwadrancie Alfa. Zapiski o ich cywilizacji sięgają kilkaset tysięcy lat wstecz. Gdy na Ziemi trwała epoka wielkich odkryć geograficznych, mieszkańcy Bajor już rozpoczęli loty w kosmos, docierając swoimi statkami, napędzanymi wiatrem słonecznym, aż do Cardassia Prime. Do czasów kardasjańskiej okupacji, Bajor było kwitnącą planetą, której pacyfistycznie nastawieni mieszkańcy znani byli, reszcie galaktyki, ze swych osiągnięć w sztuce i architekturze. Rozwijająca się, poprzez podbój i grabieżczą eksploatację, Unia Kardasjańska, zainicjowała swą obecność militarną na Bajor w 2308 roku. Z początku, Kardasjanie byli przyjaźni i współpracowali z Bajoranami. Jednakże szybko odkryli, że Bajor jest planetą bogatą w pożądane przez nich surowce. W 2328 roku Unia Kardasjańska formalnie zaanektowała Bajor, siłą wchłaniając ją do swego imperium. Ponieważ pokojowo nastawieni Bajoranie nie byli w stanie pokonać potęgi Kardasjan, szybko ulegli. By zachować pozory legalności i utrzymać na planecie spokój, Kardasjanie utworzyli Bajorański Rząd Okupacyjny, który, w rzeczywistości, podlegał mianowanemu przez kardasjańskie Centralne Dowództwo, Prefektowi. Ostatnim z nich był Gul Dukat. Okupacja Bajor zniszczyła kwitnącą bajorańską cywilizację. Kardasjanie zabraniali Bajoranom ich wierzeń, zabraniali szerzenia, przez mnichów, nauk Proroków. Całkowicie zniszczyli d’jarra -system kastowy, według którego Bajoranie żyli od dziesiątków tysięcy lat. Grabili i niszczyli dzieła sztuki. Zabrali również Kamienie, które Prorocy podarowali Bajor. Samych Bajoran, zaś masowo mordowano i zmuszano do niewolniczej pracy w, utworzonych na planecie, kardasjańskich obozach pracy. Najsłynniejszym z nich, był dowodzony przez Gul Darhe’el’a, Gallitep.

Cardassian's Repression

Kardasjańscy naukowcy wykorzystywali Bajoran do swych doświadczeń. Znanym przykładem jest doktor Crell Moset, który odkrył lek na wirus Fontossa. Moset dokonał tego poprzez zarażenie setek Bajoran, by móc eksperymentować z różnymi rodzajami leczenia tej choroby. W czasie ponad 40-letniej okupacji zginęło ponad 10 milionów Bajoran. Po latach życia pod kardasjańską okupacją, Bajoranie zaczęli tworzyć ruch oporu, mający na celu wygnanie z Bajor Kardasjan i odzyskanie niepodległości. Ponieważ nie stanowili oni praktycznie żadnej siły wobec kardasjańskiej potęgi, zaczęli stosować taktykę walki partyzanckiej. Często też uciekali się do aktów terroryzmu. W odwecie, Kardasjanie zwiększyli represje i jeszcze bardziej brutalnie traktowali Bajoran. Ale przynosiło to odwrotny skutek i Bajorański Ruch Oporu nie tylko nie poddał się, lecz pomimo strat w swych szeregach i kardasjańskich odwetach na ludności cywilnej, jeszcze agresywniej walczył z Kardasjanami. W 2369 roku, po wyczerpaniu się zasobów Bajor i na skutek politycznych decyzji związanych z naciskami ze strony Zjednoczonej Federacji Planet, z którą Kardasjanie ledwo co podpisali rozejm, Unia Kardasjańska wycofała się z Bajor. Ale Kardasjanie skwapliwie skorzystali z ostatniej okazji, by raz jeszcze pognębić Bajoran, niszcząc na ich planecie to, co tylko mogli, zabijając tylu Bajoran, ilu się tylko udało, a nawet zatruwając ziemię. Powstały Bajorański Rząd Tymczasowy zwrócił się z prośbą do Federacji o pomoc i protekcję. Rada Federacji wyraziła zgodę i na opuszczoną przez Kardasjan stację Terok Nor przybył pierwszy kontyngent personelu federacyjnej Floty Gwiezdnej, dowodzony przez komandora Benjamina Sisko. Zmieniono nazwę stacji na Deep Space 9 i przemieszczono ją z orbity Bajor, w pobliże korytarza podprzestrzennego.

BajoranWormhole

Bajorański Korytarz Podprzestrzenny

Komandor Benjamin Sisko został uznany, przez Bajoran, dla których religia jest bardzo istotną częścią życia, za Wysłannika Proroków. Odkrycie przez niego i porucznik Jadzię Dax, stabilnego korytarza podprzestrzennego do Kwadrantu Gamma –Niebiańskiej Świątyni, w którym nawiązano pierwszy kontakt z zamieszkującymi go istotami nielinearnymi, spowodowało, że wiara Bajoran jeszcze bardziej się pogłębiła. Jeszcze mocniej uwierzyli też w to, że Sisko to Wysłannik Proroków.

Bajorański Rząd Tymczasowy złożył podanie o członkostwo Bajor w Federacji, które w 2373 roku nieomal zostało przyjęte, ale Wysłannik Proroków –kapitan Benjamin Sisko odradził przyjęcie Bajor do Federacji powołując się na wizję otrzymaną od Proroków. Wizję, według której „szarańcza” zniszczy Bajor, jeśli zostanie ono włączone do Federacji. Bajoranom to wystarczyło. Ku zdziwieniu Dowództwa Floty Gwiezdnej i Rady Federacji, odroczenie terminu wstąpienia Bajor do Federacji szybko się opłaciło. W obliczu wojny z Dominium, zdano sobie sprawę, że Flota Gwiezdna będzie musiała wycofać się z Deep Space 9 a Bajor zostałby zajęte przez Dominium i współpracujących z nim Kardasjan, którzy nie mogli się doczekać dokonania zemsty na Bajoranach. Ponieważ Bajor oficjalnie pozostało neutralne i podpisało traktat pokojowy z Dominium, nie zdecydowało się ono na złamanie go i atak. Uchroniło to planetę przed masakrą. Po zakończeniu wojny z Dominium, Bajor wstąpiło do Federacji.

GEOGRAFIA PLANETY Edytuj

BajorLogo

Logo Bajor

Bajor posiada trzy duże kontynenty. Planeta administracyjnie jest podzielona na prowincje. Największym miastem jest Dahkur. Ponieważ atmosfera planety Bajor ma nieco zielony odcień, oceany widoczne z orbity mają zielonkawą wodę. Doba na Bajor trwa 26 godzin. Nie wiadomo dokładnie ile Bajor posiada księżyców. Jest ich co najmniej pięć. Znane są nazwy czwartego i piątego księżyca –są to odpowiednio: Derna i Jeraddo.

FORMACJE LĄDOWE:

RZEKI:

PROWINCJE:

MIASTA:

BAJORAŃSKIE OBOZY UCHODŹCÓW:

KARDASJAŃSKIE OBOZY PRACY:

CIEKAWE MIEJSCA I ZABYTKI:

Więcej od Wikii

Losowa wiki